151 SABO-företag anslutna!

Kampanjnytt — Allmännyttans energisparkampanj —

Ett lysande förslag – släck lampan!


Så här i mörka tider vill vi gärna tända upp hemma. Takbelysningen och sofflampan går gärna på redan på eftermiddagen och adventsstjärnorna lyser upp fönstren dygnet runt. Fint och mysigt – men kanske inte så energismart.

Men nu kan även du som frossar i adventsstjärnor och elektriska ljusstakar spara ­energi. Följ våra enkla energispartips nedan så bör du se skillnad i plånboken när du ska betala nästa elräkning.

Släck lampan när du går ut ur rummet
Det är en gammal myt att det går åt mer energi att tända en lampa än att använda den. Idag säger experterna att det alltid lönar sig att släcka till exempel när du går ut ur ett rum.

Använd timer till julbelysningen
I juletid är det också smart att använda timer till adventsstjärnor och elektriska ljus­stakar så slipper de stå på när du ändå ligger och sover.

Byt till lågenergilampor eller LED-belysning
Visste du att belysning står för ungefär en femtedel av din hushållsel? Ju fler watt desto mer energi drar lampan när den är tänd. Byt till lågenergilampor i alla rum, även i julbelysningen.

Här hittar du fler energispartips.

Svårt att välja lampa? Nu får du hjälp av Lampguiden

Lampguiden är Energimyndighetens app om belysning hemma. Perfekt att ladda hem om du har svårt att veta vilken LED eller lågenergilampa som ersätter din gamla glödlampa. Visste du förresten att belysning står för drygt en femtedel av din hushållsel? Det innebär att om du byter ut dina glödlampor mot ny energieffektiv belysning så sparar du både pengar och energi. Lampguiden är dessutom gratis och finns både för iPhone och Android. Läs mer om Lampguiden på Energimyndighetens hemsida.

Det går att vara energismart även på vintern

När det börjar mörkna ute så tänder vi mer inne. Ganska naturligt och mysigt. Men det finns faktiskt sätt att vara energismart på även för dig som gillar att pynta med belysning.

Att sätta timer på all julbelysning är det enklaste, låt det lysa på eftermiddagen och kvällen när du är hemma, och stäng av under natten och dagen när ändå ingen ser den. Byt också till lågenergilampor och släck alltid lyset när du lämnar ett rum. Många tror att det går åt mer energi för att tända lamporna än att använda dem. Men det stämmer inte. Läs mer om alla våra energispartips.

Årets julklapp – en lågenergilampa?
Har du svårt att hitta en bra julklapp till din mamma, farbror eller en god vän? Kanske skulle de gilla en riktigt energisnål lampa? På Naturskyddsföreningens hemsida TopTenSverige.se finns information om och listor över de energisnålaste produkterna. Här hittar du topplistor på bland annat tv-apparater, lampor, frysar, tvättmaskiner och båtmotorer som gör det enklare både att sänka elräkningen och spara energi. Listorna uppdateras kontinuerligt så att nya, ännu effektivare produkter kan peta ut de gamla från listan.

Fler och fler företag ansluter sig till kampanjen

Nu har 94 bostadsföretag anslutit sig till Allmännyttans energisparkampanj. – Vi går med för att vi tycker det är ett bra sätt att involvera Höganäshems hyresgäster i det viktiga arbetet med att spara energi, säger Lena Askeroth, förvaltningschef på Höganäshem, AB.

De anslutna företagen äger tillsammans över 400 000 lägenheter vilket är mer än hälften av SABO-företagens totala bestånd. Det är både små och stora företag från hela landet som gått med och bland de senaste nytillskotten finns till exempel Vårgårda Bostäder, Alingsåshem och Höganäshem. Hela listan på anslutna företag ser du här.

Kampanjen startade den 22 oktober och redan från start fanns flera företag med.
– Det är mycket glädjande att vi redan har med oss nästan en tredjedel av de allmännyttiga bostadsföretagen i Sverige, men målet är förstås att alla ska gå med. Och egentligen finns det ju inte en enda anledning att inte gå med, det är kostnadsfritt och inga särskilda åtagande krävs men däremot får företaget massor med tips och idéer på vad man kan göra lokalt, säger Annicka Istemo på SABO som är projektledare för kampanjen.

Mölndalsbostäder är ett av de företag som var med från start och såhär säger VD Dennis Bucht, om varför de bestämde sig för att gå med: – Ju bättre vi lyckas bjuda in våra hyresgäster och göra det här tillsammans, desto bättre lyckas vi i arbetet med att minska energianvändningen och självklart kommer besparingar att komma såväl hyresgästerna som företaget tillgodo. Med hjälp av den här kampanjen får vi en rejäl skjuts i det arbetet.

Gavlegårdarna satsar stort på vattensparåtgärder

Fram till jul kommer det kommunala bostadsföretaget i Gävle, Gavlegårdarna, att ha gått igenom 7 500 lägenheter för att kontrollera och byta ut gammal utrustning.  – Vi byter till exempel perlatorer* på diskbänks- och tvättställskranarna, installerar nya handduschar och kontrollerar läckage och flöde i WC-stolar, säger Mats Åström, Miljö- och Kvalitetschef på Gavlegårdarna.

I företagets miljöplan ingår att hålla en låg vatten- och energiförbrukning för att hushålla med jordens resurser. Dessutom har Gavlegårdarna anslutit sig till Allmännyttans energisparkampanj därför satsar man nu på att byta ut en del gammal utrustning i lägenheterna för att spara på både vatten och energi.

–  Vi tror att vi kommer att få ett ganska bra genomslag med denna relativt enkla insats från vår sida och att vi kommer att kunna mäta effekterna av minskad vattenförbrukning under 2013, säger Mats Åström, Miljö- och Kvalitetschef på Gavlegårdarna.

* Perlatorn monteras i munstycket på tappkranen och blandar in luft i vattenflödet utan att den blötande effekten påverkas nämnvärt. En perlator sparar upp till 20 % vatten.

I Växjö bjuds studenter på het potatissoppa

För Hyresbostäder i Växjö är energi- och miljöfrågor en het potatis. De inleder sin aktiva del i Allmännyttans energisparkampanj med att bjuda både studenter och andra kunder på en mängd aktiviteter och tävlingar med fokus på energispartips. Också blir det het potatissoppa för den som är hungrig…

Igår bjöd hyresbostäder i Växjö studenter på het potatissoppa och tävlingar.

– Det här blev en riktigt lyckad aktivitet. Och förutom ”miljönyttan” så är det ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter och skapa goda relationer till våra kunder och hyresgäster, berättar Mariola Kruse, marknadschef på bostadsföretaget.

Studenterna fick tävla i flera moment. Byt 3 glödlampor mot 3 LED-lampor på kortast tid, var första tävlingen. Här fick man också råd om hur man kan sänka sin elförbrukning. Andra tävlingen kallades Sopan och gick ut på att sortera soporna i rätt kärl på kortast tid. Här tipsade bostadsföretaget om hur man bäst källsorterar och informerade också om hur soporna tas om hand. Det sista tävlingsmomentet kallades ”Duscha som Gunde” och var en utslagsfråga om hur mycket vatten som förbrukas när man duschar. Här passade man på att informera om vad det innebär att duscha länge, och hur mycket vatten som går åt om kranen är på medan man borstar tänderna.

Motsvarande aktivitet kommer även att genomföras nu på lördag i ett bostadsområde med mycket barnfamiljer, så då blir det aktiviteter som passar barn och föräldrar.

Mimer peppar sina medarbetare med miljödag

Bostadsföretaget Mimer i Västerås är anslutna till kampanjen och ville peppa alla sina medarbetare lite extra. Därför bjöd de alla anställda på en miljödag i slutet av oktober. Bland annat föreläste meteorologen och debattören Pär Holmgren.
– Vilken smocka han gav oss! Den tog i hjärtat, hjärnan och magen och förstärkte verkligen vikten av Allmännyttans energisparkampanj, berättar Eva Favaro som är marknadschef på Mimer.

Under miljödagen gavs en repetition av företagets Miljöpolicy, man korade också det lag som vann den egna Energijakten. De fick 75 000 kronor till energieffektiviserande åtgärder i sitt bostadsområde. I en workshop senare under dagen fick alla göra sin egen miljöprofil. – Då kunde vi konstatera att vi alla kan göra så mycket mer, men att det inte behöver omvälva våra liv. Det räcker att vi alla tar små steg, precis som vi säger i kampanjen, säger Eva Favaro.

Kampanjbroschyren med energispartips har också skickats ut till alla på Mimer. -Vi utmanar alla att välja fem spartips var att förverkliga. Sedan kan vi ta hem broschyren till våra familjer och be dem göra samma sak, fortsätter Eva Favaro.

Mimer gör mycket på miljöområdet, inte minst på energisidan. Just nu är de på gång att handla upp ett eget vindkraftverk. På årsbasis räknar de med att klara cirka 40 % av sitt behov av fastighetsel. Tillsammans med ABB och Mälarenergi kommer de även att bygga om ett miljonprogramshus till det ”Smarta huset”. Där installeras smart elnät och de boende kommer att följas under ett par år för att se hur olika incitament kan få dem att minska sin energiförbrukning. Mycket görs i vardagen också. Fläktar byts ut, belysning ses över och byts ut mot LED, pumpar byts ut och tilläggsisoleras. Och värmen justeras.

– Nu fortsätter vårt lokala kampanjarbete. Där har vi mycket spännande på G. TV-reklam, annonsering, gerillaaktivitet, filmen på storbildsskärm och radioreklam. För att nämna några aktiviteter, avslutar Eva Favaro.

Mitthem bjuder på fotboll och energispartips på höstlovet


På höstlovet bjuder det allmännyttiga bostadsföretaget Mitthem i Sundsvall skollediga barn på fotboll, tävlingar och möte med fotbollsstjärnor. Eftersom de är anslutna till Allmännyttans energisparkampanj passar de såklart också på att tipsa barnen om hur man kan spara energi i sitt eget hem.

– Vi kommer att spela Energisparspelet på storbildsskärm, dela ut broschyrer och ha en frågetävling om energi, vår energicontroller kommer också att finnas på plats för att svara på frågor säger Joanna Nordlander, informatör på Mitthem AB.

Mitthem bjuder in skollediga barn mellan 7-12 år i två av sina bostadsområden på fotbollsaktiviteten. 

–  Vi har ett samarbete med GIF Sundsvall. De skickar hit några av sina fotbollsspelare så att barnen får spela lite boll, prata fotboll och få några autografer, berättar Joanna Nordlander. Vi tyckte att detta är ju ett ypperligt tillfälle att även prata energispartips med barnen.

 


Mimer i Västerås rivstartar med energijakt och kurser

Eva Favaro, marknadschef på Bostads AB Mimer.

Ett av de anslutna företagen, Bostads AB Mimer i Västerås, är redan igång med sin energisparkampanj. De varvar insatser för den egna personalen med aktiviteter där de bjuder in sina hyresgäster – studiecirkeln ”Vett och Watt” är ett exempel på det.

– Vi jobbar lika mycket med vår egen personal som att vi bjuder in våra hyresgäster, säger Eva Favaro, marknadschef på Bostads AB Mimer i Västerås. Våra medarbetare är ju företagets ambassadörer och kan inspirera sin omgivning med råd och tips i vardagen, därför är det naturligt att börja på hemmaplan.

Mimer har arbetat länge med energieffektiviseringsarbete och i samband med att de nu ansluter sig till Allmännyttans energisparkampanj intensifierar de det arbetet. Därför kickstartar de med en intern energijakt där alla medarbetare går ut i bostadsområdena och letar energitjuvar.

– Vi tävlar i lag om att ta fram den bästa energisparplanen för det bostadsområde där man energijagar. Det vinnande laget koras på vår miljödag den 25 oktober och vinsten är extra resurser att lägga på det bostadsområde där de varit med och energijagat, berättar Eva Favaro.

På samma sätt som Mimer utbildar och bjuder in sin personal i energispararbetet går de också vidare och bjuder in sina hyresgäster. Till exempel får alla hyresgäster som vill, gå studiecirkeln ”Vett och Watt” som arrangeras av Agenda 21.

– Det är bra inte bara för oss på Mimer utan ger också våra boende tips om hur de kan minska sina utgifter för hushållselen. Dessutom är det naturligtvis en bra insats för miljön, avslutar Eva Favaro.

Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen stöttar kampanjen

Barbro Engman, Hyresgästföreningen och Sven Hunhammar, Naturskyddsföreningen.

För att vi inom Allmännyttan ska lyckas med vårt energispararbete är det viktigt att våra hyresgäster känner förtroende för kampanjen. Därför har vi valt att bjuda in Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen i kampanjen.

Allmännyttiga bostadsföretag har av tradition ett gott samarbete med den lokala hyresgästföreningen och ju bättre vi lyckas samarbeta bostadsföretag och hyresgäster desto bättre kommer vårt gemensamma resultat att bli.

– Energi och klimatfrågorna är viktiga för oss hyresgäster, säger Barbro Engman, ordförande i Hyresgästföreningen. Både den enskilde som samhället i stort tjänar på att vi använder energin rätt. Därför sa vi ja direkt när vi fick frågan om att vara med i Allmännyttans energisparkampanj. Jag tror att frågan kommer att engagera många av våra lokala hyresgästföreningar i aktiviteter i bostadsområdena. Vi kommer också att informera våra medlemmar om de energispartips som kampanjen innehåller, avslutar Barbro.

Naturskyddsföreningen är också ett viktigt stöd för kampanjen. Här finns mycket kunskap om kompetens om energi- och miljöfrågor och i kampanjen bidrar man bland annat med att faktagranska alla energispartips.

– För oss är det självklart att bistå med vår kunskap i en kampanj av den här kalibern, säger Sven Hunhammar, klimatchef på Naturskyddsföreningen. Vi hoppas fler branscher kommer att inspireras av det allmännyttan nu gör och starta sina egna energisparkampanjer. Det kommer att behövas om vi i Sveriges ska kunna nå våra nationella mål, avslutar Sven.
energianvändning och samtidigt vara med och bidra till Sverige når sina klimatmål. Det tänker i alla fall vi i allmännyttan göra.